Je hebt verkopers en verkopers

‘Heb ik sjans of is het mijn fiets?’, was de kop die ik zelf bij het artikel over de Giant Downtown had bedacht. ‘Doek valt voor Downtown’ is het geworden in het blad van de Fietsersbond. (Ik durf de naam van het blad bijna niet te noemen. Hij dekt de lading niet. De ‘Vogelvrije fietser’ is namelijk echt een leuk blad met interessante artikelen over fietsbeleid, fietsmarketing, consumenteninfo enz.) Voor het artikel interviewde ik Basten Leijh, de ontwerper van de Downtown. Erg, erg leuk gesprek. Ik was onder de indruk van de lange weg die een ontwerper af moet leggen van idee tot uitvoering om er uiteindelijk voor te zorgen dat het ontwerp in productie wordt genomen. Wat daarbij ook allemachtig belangrijk is dat je blijft geloven in je idee en dat je andere mensen kunt overtuigen. Je moet je idee verkópen. Nou, dat kon Basten wel.
Vrijdag sprak ik heel andere verkopers, fietsverkopers. Ik had mijn fiets voor een servicebeurt gebracht. De mannen leken niet erg spraakzaam, hard aan het werk, maar toen de één me toch nog even vroeg hoe de fiets beviel vertelde ik over het artikel.
‘Er hapert aardig wat aan de fiets’, zei ik. ‘De ontwerper had liever gezien dat de kwaliteit beter was en dat hij 200 euro duurder was geworden.’
‘Ja’, schamperde de fietsenmaker. ‘Had jij hem dan gekocht?’
Ik dus wel. Ik heb liever een fiets die langer meegaat. Maar de meeste Nederlanders kennelijk niet.
‘Ze vinden de Downtown wel mooi’, zei de andere fietsenmaker, ‘maar ze kopen hem uiteindelijk niet. Ze hebben geen 500 euro over voor een fiets zonder versnellingen.’ Volgens hen had het Giant vreselijk veel geld gekost om de Downtown te ontwikkelen. Ze hadden nog tig exemplaren staan.
Basten zelf zou in die winkel moeten staan, dacht ik. Dan zou iedereen er één kopen.
Binnenkort van Basten, bedrijfsnaam Bleijh: houten fietsen met je eigen print.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *